In september hebben we onze leden gevraagd een enquête in te vullen om te peilen hoe onze leden over verschillende aspecten van de vereniging denken. Hieronder uitgebreid de resultaten van dat onderzoek in een leesbaar overzicht. Alvast een conclusie: de Panters zijn heel tevreden!
Deelname
34 mensen hebben de enquête ingevuld. Helaas hebben we vanuit de beeball, ondanks herhaalde verzoeken, maar 2 reacties. Ook de aspiranten blijven met 3 reacties wat achter.De andere teams zijn goed vertegenwoordigd Een percentage deelname is niet te geven, omdat ook niet-leden (ouders) de enquête in konden vullen.
Respondenten verdeeld naar leeftijd
Helaas weinig jeugd, slechts 8 van de 35 invullers is onder de 20, dat is niet helemaal representatief voor de vereniging.
Respondenten verdeeld naar manier van betrokkenheid
Respondenten verdeeld naar team
Hoe zijn leden bij de club gekomen?
Deze lijst is heel divers waaronder ‘Per ongeluk’ en ‘dag 1, eerste training oprichting Panters’. De antwoorden verder gegroepeerd, levert het volgende resultaat. Opvallend: veruit de grootste groep, meer dan de helft, komt bij de club via vriend of familie.
Trainingen en wedstrijden
Trainingen
De respondenten zijn tevreden over de trainingen. De keuze liep van 1 (‘Slecht’) tot 5 (‘Perfect’). Niemand gaf een negatieve beoordeling. Omgerekend naar een rapportcijfer, krijgen de trainingen een 8. De zaaltrainingen krijgen een iets lagere waardering, maar nog zeker niet slecht.
Wedstrijden
Over de wedstrijden zijn de respondenten nog enthousiaster, een gemiddeld cijfer van 8,4. De junioren zijn de uitblinkers met een 9,2.
Team |
Gemiddeld rapportcijfer | |
Trainingen |
Wedstrijden |
|
Beeball |
8 |
8 |
Aspiranten |
7.3 |
8 |
Junioren |
8.6 |
9.2 |
Senioren Honkbal |
7.2 |
8.4 |
Senioren Softbal |
8.2 |
7.4 |
Sfeer
We hebben ook gevraagd naar de sfeer binnen de teams, over pesten en vervelend gedrag en of coaches iets kunnen betekenen in het verbeteren van de sfeer. Gelukkig kwamen daar geen bijzonderheden of opmerkingen over. Op depanters.nl/vertrouwenspersonen kun je terecht als je op dit vlak toch iets kwijt wil overigens.
Contributie
We hebben ook gevraagd of de contributie te hoog is of te laag. Tussen 1 (te hoog) en 5 (Kan nog wel hoger, als de club daardoor meer kan bereiken) neigt 1 iemand naar te hoog, het leeuwendeel naar ‘precies goed’ en van een derde van de respondenten mag de contributie wel wat hoger.
De vereniging
Alle respondenten voelen zich thuis bij de vereniging, getuige de eenderde van de mensen die de volle 5 punten gaven bij deze vraag. Nog iets meer vinden De Panters een leuke vereniging, zie verder. 1 opmerking vereist wel aandacht en opvolging.
Communicatie
Whatsapp is het belangrijkste communicatiemiddel binnen De Panters. Via dat medium komt het meeste nieuws door. Maar iedereen vertrouwt er ook op dat als er nieuws is, dit wel mondeling wordt gedeeld. Facebook (44%) wordt ook veel geraadpleegd en de nieuwsbrief (38%) wordt meer gebruikt dan de website (35%). Als mensen op de site komen, is dat meestal door een link via Facebook (38%). 23% zegt regelmatig zelf de site te bezoeken en een overtuigende meerderheid vindt dat de website een belangrijk communicatiemiddel is voor De Panters.
De kantine en het assortiment
De kantine
Over de kantine zijn de meningen verdeeld, maar de meerderheid vindt ons clubhuis eerder een sfeervolle hut dan een afgeleefde tent. Dat beeld wordt bevestigd door gasten van bijvoorbeeld het toernooi. Op een schaal van 1 (vieze oude zooi) tot 5 (knusse kantine!) geven slechts 3 mensen een negatief oordeel. Senioren Softbal zijn het minst positief.
Het assortiment
Op een schaal van 1 (te weinig keuze) en 5 (Prima assortiment) zit 85% aan de kant van een dikke voldoende.
Van degenen die een laag cijfer geven (maar ook van anderen), komen gelukkig ook wat verbetersuggesties. We moeten in het bestuur eens kijken wat we hiermee kunnen doen.
Spulletjes
Naast het assortiment in de kantine hebben we gevraagd naar wensen in het assortiment van spullen. Met de gedachte aan het creeren van wat omzet door de verkoop van Panters merchandise. De vraag was letterlijk: We verkopen soms spullen met het Panterslogo erop, de trui zit vast in het assortiment bijvoorbeeld. Als jij zou mogen kiezen, wat zouden we nog meer te koop moeten aanbieden met Panters-logo en/of in Panterskleuren?
Hieronder de stemmen aan de hand van de suggesties die we aandroegen in de enquête.
In de eerste maanden van het nieuwe jaar gaan we hiermee verder.
Leden kwamen ook zelf met wat suggesties
- onderzetters en andere kleine promotie artikelen.
- Spelers posters laten ontwikkelen (jeugd vooral populair).
- New Era petten
- pennen
- sleutelhangers
- T shirts
- Sportkleding (betere ondershirts i.p.v. een t-shirt)
- Sporttas (om mee te nemen naar wedstrijden)
- Muts
- Tas
- Vest i.p.v. trui
- Winkelwagenmunt / sleutelhanger
Activiteiten
30% wil dat De Panters meer organiseert buiten trainingen en wedstrijden om. 54% klikte op ‘Misschien’ en laat het er dus (mogelijk) vanaf hangen wát er dan wordt georganiseerd. We hebben een aantal suggesties meegegeven en van de 29 mensen die hier een reactie op gaven (meer antwoorden waren mogelijk), gaf 86% graag naar een ‘Avond Sport Kijken’ te komen. Dat is een overweldigende meerderheid. Ook een feestavond en een kaartavond zijn populair.
Nu hopen dat er ook 29 mensen zijn die zoiets wil organiseren! Vanuit het bestuur komt altijd hulp, maar het zou mooi zijn als het initiatief vanuit de leden komt.
Slot
Naast de concrete vragen die wij stelden, konden mensen ook vrij suggesties doen. Op twee plekken eigenlijk:
– Wat zouden we bij De Panters als eerste moeten veranderen?
en
– Heb je verder nog opmerkingen?
Alle reacties en opmerkingen die we hebben ontvangen zijn door het bestuur bestudeerd. Een plan zal volgen om alle aandachts- en verbeterpunten op te pakken.
Analyze rapport geschreven door Camiel Schreuder
Bewerkt en gepubliceerd door Haider Haddad